T-shirt een populair kledingstuk

Het dragen van een T-shirt als bovenkleding is nog geen eeuw oud. Het T-shirt was eigenlijk in eerste instantie bedoeld als ondershirt onder andere kleding. Ook tijdens WOII droegen soldaten en mariniers het T-shirt onder hun uniform. Maar in hun vrije tijd droegen ze veelal alleen hun T-shirt boven hun legerbroek. Na de oorlog bleven veel Amerikaanse militairen in hun vrije tijd T-shirts dragen als bovenkleding. Het zichtbaar dragen van een T-shirt werd niet maatschappelijk gewaardeerd tot Marlon Brando in 1951 een T-shirt droeg in de film ‘A Streetcar Named Desire’.

De vraag is het T-shirt of t-shirt

Misschien heb je er nog nooit bij stilgestaan maar misschien ook wel. De grote vraag is is het t-shirt of T-shirt? Waarom een hoofdletter? Dit probeer ik je nu voor eens en altijd duidelijk te maken. Stel je even een T-shirt voor, in gedachten. Of voor de minder goede beelddenkers onder ons pak er gelijk eentje bij, dat maakt het nog duidelijker. Wat zie je? Hoogst waarschijnlijk een middenstuk, voor om het lichaam, met links en rechts een korte mouw voor allebei je armen. Welke vorm zie je er in? Juist, met een béétje fantasie is dit de vorm van een hoofdletter T.

De stof is de bouwsteen

Je weet nu hoe die perfect zit, maar de stof is minstens zo belangrijk voor het kiezen van het perfecte T-shirt. De stof is namelijk de bouwsteen van elk kledingstuk. De voorkeur gaat meestal uit naar puur katoen. Dit zorgt ervoor dat het T-shirt lang mee gaat, maar ook in de juiste fit blijft. Één van de beste is Egyptische katoen vanwege zijn langer vezels.  Veel mannen maken de fout dat ze dikte van de stof verwarren met de kwaliteit. Het tegenovergestelde is in feite waar, want de hoogste kwaliteit katoen zijn vaak lichter dunner en duurzamer.

sportkleding kopen

Welke kleding past bij welke sport?

Als je gaat sporten heb je een ander soort kleding nodig dan thuis of op je werk. Maar wat is nou de beste kleding voor welke sport? Welke materialen zijn nou het luchtigst en nemen het beste zweet en ander vocht op? Welke sportkleding zal nou het minst plakkerig aanvoelen aan het eind van een sportsessie? Welke sportattributen heb je verder allemaal nodig nodig? Welke cap of helm zal nou het veiligst zijn/ En waar kun je nou de beste skateboards, fietsen, ski’s en andere sportbenodigdheden vinden? Dit zijn allemaal dingen die je je af kan vragen als je met hardlopen, fietsen, tennissen, paardrijden of een andere sport begint. Misschien kunnen wij hier wat meer duidelijkheid over verschaffen. Lees verder voor wat van de meest bekende sportbenodigdheden

Sportkleding

Natuurlijk is één van de eerste dingen die je nodig hebt goede sportkleding. Katoen is een materiaal wat vaak fijn aanvoelt in de zomer en warm in de winter. Kijk wel uit dat je voor de goede soort katoen gaat, want verkeerd gewoven katoen houdt vocht juist vast. Een luchtig t-shirt en een korte sportbroek doe of legging doen het in de meeste sporten wel goed. Bij kouder weer kun je voor en/of na de training een traingsvest en trainingsbroek aandoen om niet al te snel af te koelen. Voor sommige sporten zijn aparte spullen vereist. Denk maar aan de balletpakjes die ballerina’s dragen, het wetsuit van een duiker of een aparte paardrijbroek.

Schoeisel

Veel merken hebben natuurlijk sneakers, gympen, en trainers die makkelijk gebruikt worden voor hardlopen en andere sporten. Maar sommige ondergronden, zoals een nat, drassig voetbalveld, vragen om speciale voetbalschoenen. Andere voorbeelden zijn paardrijlaarzen, schaatsen, veiligheidsschoenen, balletschoenen en nog wel veel meer. Zorg ervoor dat de schoen of laars genoeg grip geeft om niet uit te glijden, maar ook weer niet zoveel dat de noppen en het profiel de ondergrond verpesten. En natuurlijk moeten ze soepel genoeg zijn om mee te bewegen met je voet.

Veiligheid

Natuurlijk zijn, vooral bij racefietsen en paardrijden, hoofddeksels een must. Eem goede helm of cap kan je behoeden voor zwaar hoofdletsel als je een val maakt. Sommige sporten, zoals roller skaten, skateboarden, en snowboarden hebben ook nog wat extra beveiliging zoals kniebeschermers, elleboogbeschermers enzovoort. Sporten zoals ijshockey en gewoon hockey voegen daar nog bitjes, beenbeschermers en armbeschermers aan toe. Bij American Football zit je zelfs helemaal in een pak.

Accessoires

Natuurlijk heb je voor sommige sporten nog andere sportatributen nodig. Een snowboard, surfboard, tennisracket of golf club, bijvoorbeeld. Andere voorbeelden zijn fietsen, tenten, hockeysticks en nog veel meer. En dan zijn er nog wat andere sportaccessoires zoals handschoenen, sokken, petten en mutsen. Sporten zoals ballet hebben zelfs speciale beenwarmers en vestjes om te zorgen dat je tussen de trainingen door op temperatuur blijft.

Er zijn vele gespecialiseerde sportzaken waar je kleding voor een speciale sport kunt krijgen. Denk maar aan Tennis Direct of Voetbal Direct. Maar ook een grote, algemene sportzaak zoals Decathlon heeft voor de meeste sporten wel alles wat je nodig kunt hebben. En soms is kleding gemaakt voor een bepaalde sport gemaakt, maar kan het ook prima voor andere sporten gebruikt worden. Probeer wat dingen uit om te zien welke stoffen en materialen voor jou het beste zijn. Een sportnaam or merk zegt echt niet alles.

hielspoor

Hielspoor; wat zijn de oorzaken en symptomen en hoe behandel je het

Heb jij al langdurig last van je hiel en weet je niet waarom dit zo is? Je bent niet de enige, wellicht kan je last hebben van hielspoor, een bijverschijnsel van de welbekende voetklacht; de peesplaatontsteking. Hielspoor kan meerdere oorzaken hebben. In dit artikel worden de oorzaken, symptomen en mogelijke behandelingen van hielspoor aangekaart zodat jij er weer bovenop kan komen.

Oorzaken

De oorzaken van hielspoor spreken over het algemeen vrij voor zich. Vooral bij ouderen is hielspoor een veelvoorkomende last en het is bewezen dat vrouwen ook vaker last hebben van hielspoor en andere voetklachten. Sporters belasten hun voeten gewoonweg vaker dan niet-sporters en daarbij is dus ook een groter risico op hielspoor. Verder hebben mensen met een staand beroep zoals politieagenten ook een hoger risico om hielspoor op te lopen. Over het algemeen geldt het dus voor mensen die hun voeten vaker belasten, maar dat is niet uitsluitend. Ook kan het aan lage kwaliteit schoenen liggen of overpronatie.

Symptomen

De meest voorkomende hielspoor symptomen voor hielspoor zijn onder andere pijn onder de hiel in de ochtend of na een lange periode van stil zitten. Daarbij hoort ook pijn bij het lopen, zoals je wel kon raden, dit is vooral als je begint met lopen, vaak trekt de hielpijn na een korte periode weer weg. De peesplaat onder de voet voelt bij hielspoor vaak gespannen aan, wat kan leiden tot enige pijn in de achillespees. Indien je merkt dat je bij het autorijden last van je hiel hebt kan dit ook een symptoom zijn voor hielspoor vanwege de niet-natuurlijke houding van je voet.

Behandeling

Indien er sprake is van ernstige hielspoor zal dit operatief verholpen moeten worden, dus het kan verstandig zijn om een bezoek te doen aan de huisarts als je er niet zeker van bent of je hielspoor ernstig is. Bij sprake van lichte hielspoor is het verstandig om regelmatig rekoefeningen te doen en je voeten zoveel mogelijk rust te geven. Indien je toch op pad wil doe je er goed aan om een paar inlegzolen te bestellen om je voeten te ondersteunen, de inlegzolen van FootActive, zoals in een hielspooronderzoek bewezen, geven een blijvende verlichting aan 95% van de patiënten.

gazononderhoud-nwoinfo

Hoe zorg je voor je gazon

Een groen gazon vormt een prachtige folie voor bloembedden en creëert een smaragdgroen brandpunt in de winter wanneer de kleur schaars is. Er zijn verschillende soorten grasmatten voor verschillende situaties, maar alle gazons profiteren van regelmatig maaien en zorg en aandacht in de lente en de herfst.

Gras maaien

Maai gras wanneer het groeit, op voorwaarde dat de grond niet te nat of ijzig is om op te lopen. Sproei in het voorjaar één keer per week met de messen op de hoogste stand en laat ze geleidelijk zakken als de groei versnelt. Gebruik een kist om het gras te verzamelen, dat gecomposteerd kan worden, waardoor voedingsstoffen naar het gazon terugkeren. Hark dikke plakjes gras af, die de grasmat beschadigen. In de zomer kan een gazon van hoge kwaliteit drie keer per week nodig zijn om te maaien, maar in de herfst, als de groei vertraagt, zou één of twee keer per week moeten volstaan.

Water geven

In droge periodes, nieuw aangelegde graszoden en gezaaide gebieden en gazons van hoge kwaliteit goed bewateren. Verlaat het grasgazon met water en stop met maaien omdat langer gras de wortels beschermt. Het gras kan bruin worden, maar zal herstellen zodra het regent.

Geef elke week een nieuw gazon in droge periodes water, totdat het is gevestigd. Je kunt zien wanneer fijne grasvelden water nodig hebben omdat ze hun veer verliezen als je erop loopt. Verminder waterverdamping door vroeg in de ochtend of ‘s nachts te bewateren.

Voeden

De hoeveelheid kunstmest die u nodig hebt om weelderig groen gras te onderhouden, is afhankelijk van hoe rijk de onderliggende grond is. Af en toe het gras op het gazon laten liggen, waardoor de voedingsstoffen van de bodem worden aangevuld. Breng minimaal één keer per jaar korrelige of vloeibare gazonmest aan. Lente- en vroege zomervoeding bevatten veel stikstof om de bladgroei te stimuleren; producten voor gebruik in de vroege herfst zijn laag in stikstof, maar hoog in kalium om de basis te helpen in de winter. Niet overvoeren omdat dit kan resulteren in zwakke groei en schimmelproblemen.

motivatietips hardlopen

Motivatietips om hard te lopen

Het leven zou zoveel gemakkelijker zijn als we altijd gemotiveerd waren om te sporten. Het enige probleem is dat, hoe meer moeite het kost om te sporten, hoe minder motivatie we hebben. Dat geldt ook voor hardlopen. Vooral op koude regenachtige dagen is het moeilijk om motivatie te vinden om naar buiten te gaan. Het is veel makkelijker om lekker binnen te blijven en niks te doen. Soms ben je zelfs al begonnen met hardlopen en in eens zakt de moed je in de schoenen en heb je geen zin meer.  Daarom heeft topatleet Marije Wevers de meest nuttige motiveringstips verzameld om jou te helpen op koers te blijven, ook als het moeilijk wordt.

 

  1. Hou een trainingsritme aan. Hierdoor raakt je lichaam gewend om bijvoorbeeld voor je werk al te sporten en zal je merken dat het steeds makkelijker gaat. Een vast schema helpt je om makkelijker van die bank af te komen.

 

  1. Zorg altijd voor goede kleding. In het begin wil je het natuurlijk niet te koud hebben, maar je wilt het tijdens het lopen ook niet te warm krijgen. Goed zittende, ademende en warme kleding is daarom belangrijk (ga naar een speciaalzaak om je te laten informeren). Kies daarnaast kleding die je echt super graag wil dragen.

 

  1. Heb je echt heel veel last van motivatieproblemen? Zoek een maatje! Je kan iemand vragen om mee te lopen, maar iemand die met je mee fietst kan ook al heel gezellig zijn.

 

  1. Zorg in de donkere dagen dat je goed verlicht bent. Iedereen moet je duidelijk en op tijd kunnen zien. En daarnaast zorg jij door je verschijning voor een leuk lichtpuntje op de horizon.

 

  1. Draag goede schoenen. In de winter kan het nog wel eens glad zijn. Zorg er daarom voor dat je niet op versleten schoenen loopt (dit is ook belangrijk om blessures te voorkomen). Met gladde schoenen kun je makkelijker vallen en als dat gebeurt ben je echt niet meer gemotiveerd. Ook is het belangrijk om op goede paden te gaan lopen als het glad is.

 

  1. Sneeuw, ijs of regen? Zoek een mooie omgeving om hard te lopen. Hier kan je zelfs in de regen genieten van wat je om je heen ziet. En zeker met sneeuw kunnen veel plekken opeens heel mooi worden om een lange duurloop te gaan doen. Nederland kan echt heel mooi zijn in de regen.

 

7.            Vooral de eerste keren zal je ontzettend veel last hebben van spierpijn. Gun je lichaam wat tijd om uit te rusten en aan te sterken. Je zult zien dat je steeds meer conditie gaat opbouwen en dat zal je weer motiveren. Mocht je nog last hebben van spierpijn en wil je toch hardlopen, dan kan je een spierbalsem gebruiken. Een spiergel zorgt ervoor dat je spieren warm zijn waardoor je minder last zal hebben van de spierpijn tijdens het lopen.

sportschoenen

Het belang van goede sportschoenen

Tennislessen

Tennis is een ontzettend populaire sport in Nederland. Bijna ieder dorp heeft wel een tennisclub. Sommige clubs hebben zelfs te veel leden waardoor nieuwe leden op een wachtlijst komen te staan voordat ze lid kunnen worden. Het beste is om jong te beginnen met tennislessen omdat je de techniek dan goed aanleert. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om oude gewoontes af te leren. Getalenteerde leden hebben de kans om aan landelijke wedstrijden mee te doen. De score op je pasje gaat omhoog als je wedstrijden wint. Bij toernooien kun je tegen spelers met dezelfde sterkte tennissen.

 

Een goede coach

Een goede tennisleraar helpt jonge kinderen om hun talenten te ontwikkelen. Het is belangrijk om een tennisleraar aan te nemen die voor een lange tijd blijft. Zo weet de leraar precies wat de kwaliteiten van de leerlingen zijn en wie het meeste talent heeft. Bovendien zal de leraar kinderen aansporen om mee te doen met veel wedstrijden en kampioenschappen. Je gaat het snelst vooruit op het moment dat je aan veel wedstrijden deelneemt.

 

Sportschoenen kopen

Wanneer je lange afstanden gaat wandelen of tennis gaat beoefenen is het belangrijk dat je sportschoenen aanschaft die van een goede kwaliteit zijn. De schoenen moeten je voeten goed ondersteunen om blessures te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat de schoen flexibel is. Bij tennis is het namelijk gebruikelijk om onverwachte bewegingen te maken. Als de schoen niet meebeweegt, kan je knie verdraaien. Dit wil je natuurlijk voorkomen! De k swiss tennisschoenen voldoen aan alle eisen en zijn gemaakt om mee te tennissen of om mee te wandelen. De schoenen bieden goede steun aan je voeten. Bovendien zijn head tennisrackets van een hele goede kwaliteit. Dit tennisracket zorgt voor veel grip en is geschikt voor jonge en oudere spelers. Het is slim om advies te vragen in een sportwinkel. Daar zul je uitleg krijgen over de verschillende rackets.

wandelreizen

Onvergetelijke wandelreizen en indrukwekkende natuur!

Houdt u van wandelen en vindt u dit heerlijk om te doen tijdens uw vakantie? Dan is een wandelvakantie echt een aanrader! Het mooie van wandelreizen is dat u lopend geniet van de prachtige natuur om u heen. U ruikt de heerlijke bosgeur of zilte zeelucht, voelt de wind en de zon. U bepaalt zelf uw reisgezelschap. Zo heeft u altijd mensen om u heen met dezelfde liefde voor wandelen en de natuur. Ook bepaalt u zelf uw bestemming, het aantal dagen en de zwaarte van uw reis. Alle wandelvakanties hebben een zwaarte indicatie van 1 tot 5.

In welk land wandelt u graag? Bent u een echt ‘Alpenmens’ en komt u volledig tot rust in de wonderschone Alpen? Dan is een wandelvakantie in Oostenrijk iets voor u. Houdt u van mediterrane landen, de zon en voortreffelijk eten? Dan kiest u voor wandelreizen in Spanje of Portugal.

Ook dichterbij huis kunt u genieten van eindeloos mooie natuurgebieden en magnifieke uitzichten. Wat dacht u bijvoorbeeld van wandelreizen in Nederland, België of Duitsland?

Waar wilt u overnachten tijdens uw wandelreizen?

Waar wilt u overnachten? Bent u iemand die het prettig vindt om elke avond in hetzelfde hotel te overnachten zodat u alle bezienswaardigheden goed kan ontdekken? Dan kiest u voor een wandelvakantie met vaste standplaats. Bent u juist iemand die houdt van avontuurlijke reizen en wilt u zoveel mogelijk van de omgeving zien? Dan kiest u voor een trektocht. Bij een trektocht wordt uw bagage van A naar B vervoerd en loopt u alleen met een dagrugzak. U overnacht elke nacht in een ander dorp en op een andere accommodatie. Deze dagtochten zijn zwaarder dan de dagtochten van een vaste standplaats wandelvakantie.

Als u op zoek bent naar onvergetelijke wandelreizen waarbij u wilt genieten van de indrukwekkende natuur, fantastisch eten en gezellig reisgezelschap, dan bent u bij Eigen-Wijze reizen aan het juiste adres!

wandelen ardennen

Een dagje wandelen door de Ardennen

De Ardennen is een prachtig natuurgebied waar je goed kunt wandelen. Je kunt ervoor kiezen om een van de vele wandelroutes af te leggen. Wil je gaan wandelen met je kinderen? Wij hebben iets leuks voor jou en je gezin. Kinderen vinden wandelen misschien wel even leuk, maar na een tijdje gaan ze zich vaak vervelen en is het wandelen ineens een stuk minder leuk. Bij Survival Life hebben wij daar een oplossing voor. Bij ons kun je kiezen uit verschillende wandel activiteiten. Welke activiteiten lees je hieronder.

Maak een avontuurlijke tocht door de bossen

De Adventure Walk is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Samen met een groep maak je een tocht van ongeveer 7 kilometer lang. Tijdens deze tocht wandel je door de bossen en weilanden van de Belgische Ardennen. Voor de route van deze tocht krijg je onder andere een kaart en kompas mee. Om de kinderen bezig te houden volgen er ook een aantal teamopdrachten en moet er een foto-puzzeltocht worden gemaakt. Liever met een GPS toestel op pad? Ook dit is een mogelijkheid bij Survival Life. Met een GPS toestel en een kaart ontdek je de mooiste plekjes van het Hoëgne dal. Je kunt hierbij kiezen tussen een GPS tocht van ongeveer 2 uur of 4 uur.

Vind de weg terug vanaf een geheime plek

Ben jij wel in voor een uitdaging? Doe dan mee aan de dropping of dropping XL. In een groep wordt je met een busje naar een geheime plek gebracht. Het is de bedoeling dat je vanaf hier de weg terug vindt naar de hoofdlocatie van Survival Life. Om de weg terug te vinden krijg je een kaart, kompas, GPS toestel en een oleaat. Tijdens deze tocht loopt er geen instructeur mee. Je zult dus helemaal zelf samen met je groepje de weg terug moeten vinden. Tot nu toe is iedere deelnemer veilig aangekomen. De ene groep doet er echter iets langer over dan de andere groep, maar dat is de uitdaging.

Klik hier voor een overzicht van alle wandel activiteiten van Survival Life in de Belgische Ardennen.

Een goede tas voor tijdens het backpacken

Ga je binnenkort backpacken, maar heb je nog geen goede tas gevonden? Het kiezen van een juiste tas is erg belangrijk en zal daarom zorgvuldig gedaan worden. Een tas voor tijdens het backpacken moet namelijk aan verschillende eisen voldoen. Het is bijvoorbeeld dat de tas goed sluit, waterdicht is en genoeg ruimte heeft voor kleding en eten. Kies daarom niet voor de goedkoopste backpack, maar ga op zoek naar een backpack met voldoende kwaliteit. Waar je op moet letten, lees je hieronder.

Backpacken of wandelen in de natuur, hier moet je tas aan voldoen

Tijdens het backpacken of een wandelvakantie raden wij je aan om maar één tas mee te nemen. Het is namelijk vervelend om te moeten sjouwen met een tas in je hand. Kies in plaatst daarvan voor een goede rugzak. Het dragen van een tas op je rug is veel minder zwaar dan een tas in je handen moeten houden of op een schouder. Kies daarom ook altijd voor een rugzak. Gebruik hiervoor niet de rugzak die u normaal ook gebruikt bij een dagje weg, maar kies voor een geschikte rugzak voor jouw reis.

Het is belangrijk dat de kwaliteit van de rugzak erg hoog is. Je wilt namelijk niet dat halverwege de reis je tas kapot gaat en dat hierdoor je spullen beschadigen of zelfs verloren raken. Stevigheid is dan ook iets waar je goed op moet letten. Ook is het belangrijk dat de tas genoeg inhoud heeft. In de tas zul je namelijk kleding mee moeten nemen voor een langere periode en ook drinken en eten.

Voorkom onderkoeling, koop een waterdichte tas

Het kan voorkomen dat het begint te regenen tijdens het backpacken. Met een gewone rugzak regen je niet alleen zelf nat, maar wordt ook nog eens de inhoud van je tas nat. Door in natte kleding in een tentje te slapen, kun je onderkoeld raken. Onderkoeling wil je natuurlijk voorkomen en daarom is het goed om te kiezen voor een waterdichte backpack. In een waterdichte backpack blijven je spullen droog. Wanneer je nat regent kun je vervolgens gewoon weer droge kleding aantrekken. Hierdoor blijf je warm en voorkom je onderkoeling.

Fibromyalgie en wandelen

Inmiddels hebben we er allemaal weleens van gehoord; fibromyalgie. Fibromyalgie kenmerkt zich door spierpijn op verschillende plekken op het lichaam. Daarnaast zijn stijfheid, moeheid en lusteloosheid ook eigenschappen van deze vervelende aandoening. Steeds meer mensen krijgen te maken met een vorm van fibromyalgie, waarbij vele spierpijnen aanwezig zijn. Fibromyalgie is chronische spierpijn.

Spierpijn en wandelen

Spierpijn door fibromyalgie kan niet alleen vervelend zijn maar ook pijnlijk. Om de spierpijn te verminderen cq. te verlichten is het advies om veel te bewegen. Onder bewegen word langzaam tot versneld bewegen aanbevolen. Zware en langdurige beweging resulteert in het tegenovergestelde: meer (spier)pijn!

Wandelen is de perfecte bewegingsactiviteit bij fibromyalgie cq chronische pijn. De langzame beweging is goed vol te houden, je kunt zelf bepalen wanneer je start en stopt, je bouwt conditie op en het is bevorderlijk voor vele lichaamsprocessen. Wandelen kan voor de variatie ook gezamenlijk gedaan worden en eventueel in teamverband. Eventueel kan een stappenteller gebruikt worden om de stappen elke keer als je gaat wandelen te bepalen om zo uiteindelijk enige progressie te realiseren.

Met wandelen maak je de spieren niet alleen los maar je spieren krijgen tevens een conditie die ten goede komt voor de (fibro)pijn. De opbouwende conditie zal ook ten gunste komen voor wat betreft de hormonen, zowel het serotonine als het dopamine hormoon zal verhoogd worden en de lusteloosheid zal verlaagd worden.

Wandelen en wandelschoenen

Veel wandelen met goede wandelschoenen is erg belangrijk. Zo kunnen slechte wandelschoenen de klachten juist verergeren. Slechte wandelschoenen betekent een slechte houding. En een slechte houding resulteert weer in meer verkrampte spieren met als resultaat meer pijn in de spieren!

Tot slot

Wandelen is erg belangrijk bij fibromyalgie. Het komt ten goede voor de spieren en je algehele conditie. Waak ervoor dat er geen overbelasting bij komt kijken. Want een overbelasting zorgt voor meer fibromyalgie klachten.

Veel succes en vooral plezier met wandelen!

Bron: https://www.spierpijninformatie.nl/


Post navigation