Waar je op moet letten als je een wandel rugzak koopt

Als je veel in de buitenlucht te vinden bent en van wandelen houdt, dan is een wandelrugzak natuurlijk onmisbaar. Hier kun je namelijk je spullen in bewaren, zonder dat je er snel last van hebt tijdens het wandelen. In dit artikel vind je een aantal tips waar je op kunt letten als je een nieuwe wandelrugzak aanschaft.

Het formaat

Er bestaan wandelrugzakken in verschillende formaten, dus ga bij jezelf na hoeveel spullen je mee wilt nemen tijdens een wandeling. Misschien wil je er wel een kledingstuk zoals een vest in kwijt? Dan heb je waarschijnlijk een grotere rugzak nodig dan wanneer je alleen een flesje water en wat eten meeneemt.

De bandjes

Veel wandelrugzakken hebben naast schouderbanden ook een band voor om je heupen of buik. De bandjes om de schouder zijn vooral bedoeld om het gewicht te dragen, maar bij een hele grote wandelrugzak zorgt ook de heupband ervoor dat je rugzak minder zwaar aanvoelt. Als je dus van plan bent om veel mee te nemen, kun je het beste voor een wandelrugzak met heupband aanschaffen. Verder is een heupband handig om je rugzak op z’n plek te houden, zodat hij niet gaat slingeren en tegen je rug aan blijft stoten.

Verschil dames en heren rugzak

Veel wandelrugzakken zijn unisex, maar er bestaan ook rugzakken die speciaal voor een vrouwelijk postuur gemaakt zijn. Dames rugzakken hebben iets andere schouderbandjes, zodat deze niet bij de borsten in de weg zitten en vaak is de rugzak ook iets kleiner en korter van formaat. Uiteraard zijn er ook speciale heren rugzakken verkrijgbaar, stoer en praktisch.

wandelschoenen kiezen

Tips om goede wandelschoenen te kiezen

In dit artikel hebben we drie handige tips op een rijtje gezet voor jou, zodat je de beste wandelschoenen uit kunt kiezen. Wandelschoenen zijn onbetwist een belangrijk onderdeel van je uitrusting wanneer je gaat wandelen. Daarom is het ook belangrijk dat je een paar vindt die specifiek ontworpen zijn voor wandelingen, in plaats hardloopschoenen. Het zijn natuurlijk kosten die je niet graag maakt. Maar het heeft een groot voordeel dat je meer comfort hebt en minder kans op letsel, instabiliteit en pijnlijke voeten.

 

Wandelschoenen vallen doorgaans onder één van deze categorieën

  • Prestatie trainers zijn lichtgewicht schoenen die perfect zijn voor mensen die geen bewegingsondersteuning nodig hebben.
  • Schoenen met kussens bieden meer comfort voor degenen die lange afstanden lopen (meer dan vijf kilometer per keer).
  • Stabiliteit schoenen zijn voor mensen die geen ernstige stabiliteitsproblemen hebben, maar zouden baat hebben bij toegevoegde bewegingscontrole.

 

Waarom wandelschoenen anders zijn

Het maakt niet uit hoe goed een schoen eruit ziet, het doet je geen goed als het niet goed past. Om dit te bereiken, moet je de beste schoenenwinkel in je buurt vinden waar de serieuze hardlopers naartoe gaan. Personal trainers zijn vaak een geweldige bron voor deze informatie. Zorg ervoor dat je je ogen open houdt voor winkels die voetanalyses aanbieden. Dit alleen al is een sterke indicatie dat ze een schoen kunnen vinden die meer anatomisch is aangepast aan je voet.

 

Wandelschoenen verschillen van hardloopschoenen omdat ze allemaal betrekking hebben op hoe iemand beweegt. Wandelaars slaan eerst met de hiel en rollen door de stap.

 

Lopers slaan daarentegen zetten meer kracht in de middenzool. En hebben om de impact te verlichten een opgebouwde hiel nodig, evenals een uitlopende hiel voor stabiliteit. Wandelaars hebben geen van deze dingen nodig.

 

Een ander belangrijk punt is flexibiliteit. In de regel moet een loopschoen flexibel zijn in de voorvoet, of uw voet zal bekneld voelen wanneer deze door elke stap rolt. Dit kan leiden tot letsel.

 

Hoe je de juiste schoen kiest

Om de juiste paar wandelschoenen te vinden, plaats je elke schoen door de volgende kwaliteitstest:

 

  • Kijk naar de hiel. Het mag niet meer dan een centimeter hoger zijn dan de zool onder de bal van de voet en er mag geen uitbarsting zijn.
  • Pak vervolgens de schoen in uw handen en draai deze. Niet alleen zou het in de breedte moeten draaien, het zou gemakkelijk moeten buigen bij de bal van de voet en niet in het midden van de boog.
  • Plaats ten slotte de schoen op de vloer en prik de teen. Als het goed ontworpen is, moet de teen iets van de grond zijn en een beetje rocken als hij wordt gepord.

Je kunt meestal een geweldig paar vinden tussen 60 Euro en 120 Euro. Voor duurdere wandelschoenen betaal je voor de merknaam.

 

Bij twijfel, kun je je laten adviseren in de schoenenwinkel.

 

 

T-shirt een populair kledingstuk

Het dragen van een T-shirt als bovenkleding is nog geen eeuw oud. Het T-shirt was eigenlijk in eerste instantie bedoeld als ondershirt onder andere kleding. Ook tijdens WOII droegen soldaten en mariniers het T-shirt onder hun uniform. Maar in hun vrije tijd droegen ze veelal alleen hun T-shirt boven hun legerbroek. Na de oorlog bleven veel Amerikaanse militairen in hun vrije tijd T-shirts dragen als bovenkleding. Het zichtbaar dragen van een T-shirt werd niet maatschappelijk gewaardeerd tot Marlon Brando in 1951 een T-shirt droeg in de film ‘A Streetcar Named Desire’.

De vraag is het T-shirt of t-shirt

Misschien heb je er nog nooit bij stilgestaan maar misschien ook wel. De grote vraag is is het t-shirt of T-shirt? Waarom een hoofdletter? Dit probeer ik je nu voor eens en altijd duidelijk te maken. Stel je even een T-shirt voor, in gedachten. Of voor de minder goede beelddenkers onder ons pak er gelijk eentje bij, dat maakt het nog duidelijker. Wat zie je? Hoogst waarschijnlijk een middenstuk, voor om het lichaam, met links en rechts een korte mouw voor allebei je armen. Welke vorm zie je er in? Juist, met een béétje fantasie is dit de vorm van een hoofdletter T.

De stof is de bouwsteen

Je weet nu hoe die perfect zit, maar de stof is minstens zo belangrijk voor het kiezen van het perfecte T-shirt. De stof is namelijk de bouwsteen van elk kledingstuk. De voorkeur gaat meestal uit naar puur katoen. Dit zorgt ervoor dat het T-shirt lang mee gaat, maar ook in de juiste fit blijft. Één van de beste is Egyptische katoen vanwege zijn langer vezels.  Veel mannen maken de fout dat ze dikte van de stof verwarren met de kwaliteit. Het tegenovergestelde is in feite waar, want de hoogste kwaliteit katoen zijn vaak lichter dunner en duurzamer.

sportkleding kopen

Welke kleding past bij welke sport?

Als je gaat sporten heb je een ander soort kleding nodig dan thuis of op je werk. Maar wat is nou de beste kleding voor welke sport? Welke materialen zijn nou het luchtigst en nemen het beste zweet en ander vocht op? Welke sportkleding zal nou het minst plakkerig aanvoelen aan het eind van een sportsessie? Welke sportattributen heb je verder allemaal nodig nodig? Welke cap of helm zal nou het veiligst zijn/ En waar kun je nou de beste skateboards, fietsen, ski’s en andere sportbenodigdheden vinden? Dit zijn allemaal dingen die je je af kan vragen als je met hardlopen, fietsen, tennissen, paardrijden of een andere sport begint. Misschien kunnen wij hier wat meer duidelijkheid over verschaffen. Lees verder voor wat van de meest bekende sportbenodigdheden

Sportkleding

Natuurlijk is één van de eerste dingen die je nodig hebt goede sportkleding. Katoen is een materiaal wat vaak fijn aanvoelt in de zomer en warm in de winter. Kijk wel uit dat je voor de goede soort katoen gaat, want verkeerd gewoven katoen houdt vocht juist vast. Een luchtig t-shirt en een korte sportbroek doe of legging doen het in de meeste sporten wel goed. Bij kouder weer kun je voor en/of na de training een traingsvest en trainingsbroek aandoen om niet al te snel af te koelen. Voor sommige sporten zijn aparte spullen vereist. Denk maar aan de balletpakjes die ballerina’s dragen, het wetsuit van een duiker of een aparte paardrijbroek.

Schoeisel

Veel merken hebben natuurlijk sneakers, gympen, en trainers die makkelijk gebruikt worden voor hardlopen en andere sporten. Maar sommige ondergronden, zoals een nat, drassig voetbalveld, vragen om speciale voetbalschoenen. Andere voorbeelden zijn paardrijlaarzen, schaatsen, veiligheidsschoenen, balletschoenen en nog wel veel meer. Zorg ervoor dat de schoen of laars genoeg grip geeft om niet uit te glijden, maar ook weer niet zoveel dat de noppen en het profiel de ondergrond verpesten. En natuurlijk moeten ze soepel genoeg zijn om mee te bewegen met je voet.

Veiligheid

Natuurlijk zijn, vooral bij racefietsen en paardrijden, hoofddeksels een must. Eem goede helm of cap kan je behoeden voor zwaar hoofdletsel als je een val maakt. Sommige sporten, zoals roller skaten, skateboarden, en snowboarden hebben ook nog wat extra beveiliging zoals kniebeschermers, elleboogbeschermers enzovoort. Sporten zoals ijshockey en gewoon hockey voegen daar nog bitjes, beenbeschermers en armbeschermers aan toe. Bij American Football zit je zelfs helemaal in een pak.

Accessoires

Natuurlijk heb je voor sommige sporten nog andere sportatributen nodig. Een snowboard, surfboard, tennisracket of golf club, bijvoorbeeld. Andere voorbeelden zijn fietsen, tenten, hockeysticks en nog veel meer. En dan zijn er nog wat andere sportaccessoires zoals handschoenen, sokken, petten en mutsen. Sporten zoals ballet hebben zelfs speciale beenwarmers en vestjes om te zorgen dat je tussen de trainingen door op temperatuur blijft.

Er zijn vele gespecialiseerde sportzaken waar je kleding voor een speciale sport kunt krijgen. Denk maar aan Tennis Direct of Voetbal Direct. Maar ook een grote, algemene sportzaak zoals Decathlon heeft voor de meeste sporten wel alles wat je nodig kunt hebben. En soms is kleding gemaakt voor een bepaalde sport gemaakt, maar kan het ook prima voor andere sporten gebruikt worden. Probeer wat dingen uit om te zien welke stoffen en materialen voor jou het beste zijn. Een sportnaam or merk zegt echt niet alles.

hielspoor

Hielspoor; wat zijn de oorzaken en symptomen en hoe behandel je het

Heb jij al langdurig last van je hiel en weet je niet waarom dit zo is? Je bent niet de enige, wellicht kan je last hebben van hielspoor, een bijverschijnsel van de welbekende voetklacht; de peesplaatontsteking. Hielspoor kan meerdere oorzaken hebben. In dit artikel worden de oorzaken, symptomen en mogelijke behandelingen van hielspoor aangekaart zodat jij er weer bovenop kan komen.

Oorzaken

De oorzaken van hielspoor spreken over het algemeen vrij voor zich. Vooral bij ouderen is hielspoor een veelvoorkomende last en het is bewezen dat vrouwen ook vaker last hebben van hielspoor en andere voetklachten. Sporters belasten hun voeten gewoonweg vaker dan niet-sporters en daarbij is dus ook een groter risico op hielspoor. Verder hebben mensen met een staand beroep zoals politieagenten ook een hoger risico om hielspoor op te lopen. Over het algemeen geldt het dus voor mensen die hun voeten vaker belasten, maar dat is niet uitsluitend. Ook kan het aan lage kwaliteit schoenen liggen of overpronatie.

Symptomen

De meest voorkomende hielspoor symptomen voor hielspoor zijn onder andere pijn onder de hiel in de ochtend of na een lange periode van stil zitten. Daarbij hoort ook pijn bij het lopen, zoals je wel kon raden, dit is vooral als je begint met lopen, vaak trekt de hielpijn na een korte periode weer weg. De peesplaat onder de voet voelt bij hielspoor vaak gespannen aan, wat kan leiden tot enige pijn in de achillespees. Indien je merkt dat je bij het autorijden last van je hiel hebt kan dit ook een symptoom zijn voor hielspoor vanwege de niet-natuurlijke houding van je voet.

Behandeling

Indien er sprake is van ernstige hielspoor zal dit operatief verholpen moeten worden, dus het kan verstandig zijn om een bezoek te doen aan de huisarts als je er niet zeker van bent of je hielspoor ernstig is. Bij sprake van lichte hielspoor is het verstandig om regelmatig rekoefeningen te doen en je voeten zoveel mogelijk rust te geven. Indien je toch op pad wil doe je er goed aan om een paar inlegzolen te bestellen om je voeten te ondersteunen, de inlegzolen van FootActive, zoals in een hielspooronderzoek bewezen, geven een blijvende verlichting aan 95% van de patiënten.

gazononderhoud-nwoinfo

Hoe zorg je voor je gazon

Een groen gazon vormt een prachtige folie voor bloembedden en creëert een smaragdgroen brandpunt in de winter wanneer de kleur schaars is. Er zijn verschillende soorten grasmatten voor verschillende situaties, maar alle gazons profiteren van regelmatig maaien en zorg en aandacht in de lente en de herfst.

Gras maaien

Maai gras wanneer het groeit, op voorwaarde dat de grond niet te nat of ijzig is om op te lopen. Sproei in het voorjaar één keer per week met de messen op de hoogste stand en laat ze geleidelijk zakken als de groei versnelt. Gebruik een kist om het gras te verzamelen, dat gecomposteerd kan worden, waardoor voedingsstoffen naar het gazon terugkeren. Hark dikke plakjes gras af, die de grasmat beschadigen. In de zomer kan een gazon van hoge kwaliteit drie keer per week nodig zijn om te maaien, maar in de herfst, als de groei vertraagt, zou één of twee keer per week moeten volstaan.

Water geven

In droge periodes, nieuw aangelegde graszoden en gezaaide gebieden en gazons van hoge kwaliteit goed bewateren. Verlaat het grasgazon met water en stop met maaien omdat langer gras de wortels beschermt. Het gras kan bruin worden, maar zal herstellen zodra het regent.

Geef elke week een nieuw gazon in droge periodes water, totdat het is gevestigd. Je kunt zien wanneer fijne grasvelden water nodig hebben omdat ze hun veer verliezen als je erop loopt. Verminder waterverdamping door vroeg in de ochtend of ‘s nachts te bewateren.

Voeden

De hoeveelheid kunstmest die u nodig hebt om weelderig groen gras te onderhouden, is afhankelijk van hoe rijk de onderliggende grond is. Af en toe het gras op het gazon laten liggen, waardoor de voedingsstoffen van de bodem worden aangevuld. Breng minimaal één keer per jaar korrelige of vloeibare gazonmest aan. Lente- en vroege zomervoeding bevatten veel stikstof om de bladgroei te stimuleren; producten voor gebruik in de vroege herfst zijn laag in stikstof, maar hoog in kalium om de basis te helpen in de winter. Niet overvoeren omdat dit kan resulteren in zwakke groei en schimmelproblemen.

motivatietips hardlopen

Motivatietips om hard te lopen

Het leven zou zoveel gemakkelijker zijn als we altijd gemotiveerd waren om te sporten. Het enige probleem is dat, hoe meer moeite het kost om te sporten, hoe minder motivatie we hebben. Dat geldt ook voor hardlopen. Vooral op koude regenachtige dagen is het moeilijk om motivatie te vinden om naar buiten te gaan. Het is veel makkelijker om lekker binnen te blijven en niks te doen. Soms ben je zelfs al begonnen met hardlopen en in eens zakt de moed je in de schoenen en heb je geen zin meer.  Daarom heeft topatleet Marije Wevers de meest nuttige motiveringstips verzameld om jou te helpen op koers te blijven, ook als het moeilijk wordt.

 

  1. Hou een trainingsritme aan. Hierdoor raakt je lichaam gewend om bijvoorbeeld voor je werk al te sporten en zal je merken dat het steeds makkelijker gaat. Een vast schema helpt je om makkelijker van die bank af te komen.

 

  1. Zorg altijd voor goede kleding. In het begin wil je het natuurlijk niet te koud hebben, maar je wilt het tijdens het lopen ook niet te warm krijgen. Goed zittende, ademende en warme kleding is daarom belangrijk (ga naar een speciaalzaak om je te laten informeren). Kies daarnaast kleding die je echt super graag wil dragen.

 

  1. Heb je echt heel veel last van motivatieproblemen? Zoek een maatje! Je kan iemand vragen om mee te lopen, maar iemand die met je mee fietst kan ook al heel gezellig zijn.

 

  1. Zorg in de donkere dagen dat je goed verlicht bent. Iedereen moet je duidelijk en op tijd kunnen zien. En daarnaast zorg jij door je verschijning voor een leuk lichtpuntje op de horizon.

 

  1. Draag goede schoenen. In de winter kan het nog wel eens glad zijn. Zorg er daarom voor dat je niet op versleten schoenen loopt (dit is ook belangrijk om blessures te voorkomen). Met gladde schoenen kun je makkelijker vallen en als dat gebeurt ben je echt niet meer gemotiveerd. Ook is het belangrijk om op goede paden te gaan lopen als het glad is.

 

  1. Sneeuw, ijs of regen? Zoek een mooie omgeving om hard te lopen. Hier kan je zelfs in de regen genieten van wat je om je heen ziet. En zeker met sneeuw kunnen veel plekken opeens heel mooi worden om een lange duurloop te gaan doen. Nederland kan echt heel mooi zijn in de regen.

 

7.            Vooral de eerste keren zal je ontzettend veel last hebben van spierpijn. Gun je lichaam wat tijd om uit te rusten en aan te sterken. Je zult zien dat je steeds meer conditie gaat opbouwen en dat zal je weer motiveren. Mocht je nog last hebben van spierpijn en wil je toch hardlopen, dan kan je een spierbalsem gebruiken. Een spiergel zorgt ervoor dat je spieren warm zijn waardoor je minder last zal hebben van de spierpijn tijdens het lopen.

sportschoenen

Het belang van goede sportschoenen

Tennislessen

Tennis is een ontzettend populaire sport in Nederland. Bijna ieder dorp heeft wel een tennisclub. Sommige clubs hebben zelfs te veel leden waardoor nieuwe leden op een wachtlijst komen te staan voordat ze lid kunnen worden. Het beste is om jong te beginnen met tennislessen omdat je de techniek dan goed aanleert. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om oude gewoontes af te leren. Getalenteerde leden hebben de kans om aan landelijke wedstrijden mee te doen. De score op je pasje gaat omhoog als je wedstrijden wint. Bij toernooien kun je tegen spelers met dezelfde sterkte tennissen.

 

Een goede coach

Een goede tennisleraar helpt jonge kinderen om hun talenten te ontwikkelen. Het is belangrijk om een tennisleraar aan te nemen die voor een lange tijd blijft. Zo weet de leraar precies wat de kwaliteiten van de leerlingen zijn en wie het meeste talent heeft. Bovendien zal de leraar kinderen aansporen om mee te doen met veel wedstrijden en kampioenschappen. Je gaat het snelst vooruit op het moment dat je aan veel wedstrijden deelneemt.

 

Sportschoenen kopen

Wanneer je lange afstanden gaat wandelen of tennis gaat beoefenen is het belangrijk dat je sportschoenen aanschaft die van een goede kwaliteit zijn. De schoenen moeten je voeten goed ondersteunen om blessures te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat de schoen flexibel is. Bij tennis is het namelijk gebruikelijk om onverwachte bewegingen te maken. Als de schoen niet meebeweegt, kan je knie verdraaien. Dit wil je natuurlijk voorkomen! De k swiss tennisschoenen voldoen aan alle eisen en zijn gemaakt om mee te tennissen of om mee te wandelen. De schoenen bieden goede steun aan je voeten. Bovendien zijn head tennisrackets van een hele goede kwaliteit. Dit tennisracket zorgt voor veel grip en is geschikt voor jonge en oudere spelers. Het is slim om advies te vragen in een sportwinkel. Daar zul je uitleg krijgen over de verschillende rackets.

wandelreizen

Onvergetelijke wandelreizen en indrukwekkende natuur!

Houdt u van wandelen en vindt u dit heerlijk om te doen tijdens uw vakantie? Dan is een wandelvakantie echt een aanrader! Het mooie van wandelreizen is dat u lopend geniet van de prachtige natuur om u heen. U ruikt de heerlijke bosgeur of zilte zeelucht, voelt de wind en de zon. U bepaalt zelf uw reisgezelschap. Zo heeft u altijd mensen om u heen met dezelfde liefde voor wandelen en de natuur. Ook bepaalt u zelf uw bestemming, het aantal dagen en de zwaarte van uw reis. Alle wandelvakanties hebben een zwaarte indicatie van 1 tot 5.

In welk land wandelt u graag? Bent u een echt ‘Alpenmens’ en komt u volledig tot rust in de wonderschone Alpen? Dan is een wandelvakantie in Oostenrijk iets voor u. Houdt u van mediterrane landen, de zon en voortreffelijk eten? Dan kiest u voor wandelreizen in Spanje of Portugal.

Ook dichterbij huis kunt u genieten van eindeloos mooie natuurgebieden en magnifieke uitzichten. Wat dacht u bijvoorbeeld van wandelreizen in Nederland, België of Duitsland?

Waar wilt u overnachten tijdens uw wandelreizen?

Waar wilt u overnachten? Bent u iemand die het prettig vindt om elke avond in hetzelfde hotel te overnachten zodat u alle bezienswaardigheden goed kan ontdekken? Dan kiest u voor een wandelvakantie met vaste standplaats. Bent u juist iemand die houdt van avontuurlijke reizen en wilt u zoveel mogelijk van de omgeving zien? Dan kiest u voor een trektocht. Bij een trektocht wordt uw bagage van A naar B vervoerd en loopt u alleen met een dagrugzak. U overnacht elke nacht in een ander dorp en op een andere accommodatie. Deze dagtochten zijn zwaarder dan de dagtochten van een vaste standplaats wandelvakantie.

Als u op zoek bent naar onvergetelijke wandelreizen waarbij u wilt genieten van de indrukwekkende natuur, fantastisch eten en gezellig reisgezelschap, dan bent u bij Eigen-Wijze reizen aan het juiste adres!

wandelen ardennen

Een dagje wandelen door de Ardennen

De Ardennen is een prachtig natuurgebied waar je goed kunt wandelen. Je kunt ervoor kiezen om een van de vele wandelroutes af te leggen. Wil je gaan wandelen met je kinderen? Wij hebben iets leuks voor jou en je gezin. Kinderen vinden wandelen misschien wel even leuk, maar na een tijdje gaan ze zich vaak vervelen en is het wandelen ineens een stuk minder leuk. Bij Survival Life hebben wij daar een oplossing voor. Bij ons kun je kiezen uit verschillende wandel activiteiten. Welke activiteiten lees je hieronder.

Maak een avontuurlijke tocht door de bossen

De Adventure Walk is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Samen met een groep maak je een tocht van ongeveer 7 kilometer lang. Tijdens deze tocht wandel je door de bossen en weilanden van de Belgische Ardennen. Voor de route van deze tocht krijg je onder andere een kaart en kompas mee. Om de kinderen bezig te houden volgen er ook een aantal teamopdrachten en moet er een foto-puzzeltocht worden gemaakt. Liever met een GPS toestel op pad? Ook dit is een mogelijkheid bij Survival Life. Met een GPS toestel en een kaart ontdek je de mooiste plekjes van het Hoëgne dal. Je kunt hierbij kiezen tussen een GPS tocht van ongeveer 2 uur of 4 uur.

Vind de weg terug vanaf een geheime plek

Ben jij wel in voor een uitdaging? Doe dan mee aan de dropping of dropping XL. In een groep wordt je met een busje naar een geheime plek gebracht. Het is de bedoeling dat je vanaf hier de weg terug vindt naar de hoofdlocatie van Survival Life. Om de weg terug te vinden krijg je een kaart, kompas, GPS toestel en een oleaat. Tijdens deze tocht loopt er geen instructeur mee. Je zult dus helemaal zelf samen met je groepje de weg terug moeten vinden. Tot nu toe is iedere deelnemer veilig aangekomen. De ene groep doet er echter iets langer over dan de andere groep, maar dat is de uitdaging.

Klik hier voor een overzicht van alle wandel activiteiten van Survival Life in de Belgische Ardennen.


Post navigation